Dilluns 29 de setembre a les 19h es va celebrar el Ple ordinari corresponent convocat per l’alcalde del municipi, Jaume Pujals, en el qual hi vam assistir tots els regidors. L’ordre del dia del Ple era el següent:
Secretaria
1. Ple ordinari de juny
2. Ple extraordinari a proposta de la quarta part dels regidors any 2025
3. Ple extraordinari setembre
4. Dació de compte dels decrets de la Presidència del núm. 77 al núm. 130 de 2025
Alcaldia
5. Adhesió al conveni del Consell Comarcal del Priorat en matèria de col·laboració per a l’impuls de la prestació del Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD).
6. Aprovació incial del DUPROCIM
Precs i preguntes
Un cop iniciada la sessió es van votar les tres actes dels plens anteriors, una per una, i van quedar aprovades totes tres amb tots els vots a favor.
Tot seguit es van donar compte dels decrets d’alcaldia sobre els quals vaig fer una pregunta sobre un decret de “subministrament de taules i cadires” per valor de 1.815,61 €. L’alcalde va explicar que respon a la compra de 80 cadires i 10 taules per a les festes d’estiu a la pista.
Sobre el decret “d’aprovació inicial del projecte de millora i adequació del camí de Cavaloca” per valor de 23.755,06 € vaig preguntar de quina manera es finançaria aquest projecte i de quin tram del camí es tractava. L’alcalde va respondre que el finançament provindrà d’una nominativa de la Diputació de Tarragona que s’atorga com a reacció a l’incendi del setembre de 2024 i que el tram a arranjar respon al que toca a la geganta.
Després dels temes de secretaria es van abordar els temes d’alcaldia i es va procedir a l’explicació del punt 5 Adhesió al conveni del Consell Comarcal del Priorat en matèria de col·laboració per a l’impuls de la prestació del Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD) i a la votació del mateix, amb tots els vots a favor.
El punt 6, aprovació inicial del DUPROCIM, per contra, es va retirar i es va acordar que s’esmenarien i s’actualitzarien algunes informacions que mancaven al document presentat al Ple per aprovar-lo en la propera sessió amb una versió corregida.
Al torn de precs i preguntes el regidor de Junts per Cabassers va fer un prec perquè l’Ajuntament atengui el tema dels gats i les esterilitzacions per tal de controlar i fer disminuir la població de gats de carrer. L’Ajuntament va fer seu el prec malgrat no concretar cap calendari ni comprometre els recursos necessaris.
Al torn de preguntes vaig preguntar a què feia referència la factura FASL20251005, d’un import de 1.028,50 €, sobre la qual van respondre que era la contractació d’uns mariachis per la Festa Jove de l’Associació de Joves de Cabassers.
Considerant que l’administració ha de ser exemplar i ha de ser la primera en complir allò que exigeix als veïns, vaig fer diverses preguntes en relació al projecte d’implementació de comptadors domèstics de telemesura. Concretament vaig preguntar:
- si s’havien instal·lat aquests comptadors a les entrades d’aigua de la Foia i del pou del dipòsit i a la sortida d’aigua del dipòsit. L’alcalde va dir que no, que aquestes lectures es feien diàriament i de forma manual.
- si als edificis públics s’hi havien instal·lat aquests comptadors i van respondre que sí, a la biblioteca, l’Escola i el Cafè.
- si es podrien consultar les lectures d’aquests comptadors municipals en temps real atès que són dades públiques, així com el comptador propi de cada usuari, sobre el que van respondre que no perquè el software no està preparat per bolcar aquest volum de dades en una web o aplicació per a la consulta dels usuaris.
La pregunta va suscitar una resposta més àmplia per part de l’alcalde qui va dir que actualment l’aigua que entra al dipòsit és d’un 90% de la Foia i d’un 10% de la del pou, el qual només funciona una hora al dia per l’alt nivell de fluorurs de l’aigua del pou.
A més també va explicar que hi ha la previsió de construir una estació potabilitzadora al municipi amb l’objectiu d’arribar a potabilitzar l’aigua del pantà de Margalef per usar-la com a aigua de boca en cas de tornar a patir una sequera tan extrema com la dels anys 2023-2024.
El regidor de Junts per Cabassers, Carles Prats, va preguntar:
- Vam saber pel canal de pregons que el 5 d’octubre hi haurà un homenatge al batlle Vicent Porqueres, assassinat pel franquisme. Per què els regidors a l’oposició no hem estat invitats?
- Als documents dels Fons de Transició Nuclear afirmeu que l’Ajuntament ha fet inversions al Mas Roger durant els anys 2023 i 2024. Quines, de quins imports i amb quin finançament?
- Heu tornat a no incloure a l’ordre del dia del ple tres mocions que vam presentar en temps i forma. Això vulnera el dret fonamental de participació política protegit per la Constitució a l’article 23. A més, va contra els articles 98e i 106.1 de la Llei Municipal de Catalunya. No és el primer cop que ho feu. Per què insistiu a tenir aquesta actitud?
- S’ha publicat el Pla Econòmic Financer al portal de transparència de l’Ajuntament? Si és que sí, en quin enllaç es pot consultar?
- Per què no es publiquen les actes dels plens a la seu electrònica de l’ajuntament?
- He demanat còpia de les ordenances municipals. No m’hauria de caldre fer això perquè haurien d’estar publicades a la web. Per què no hi són?
- Quants km porta el cotxe elèctric?
Les respostes a aquestes preguntes es poden escoltar a l’enregistrament del ple a la web de Junts Cabassers, tot clicant aquest enllaç.
Valoració
Pel que fa a la implementació dels comptadors amb telemesura continuem demanant al govern de l’Ajuntament la màxima transparència i exemplaritat, per tant, que s’avingui a publicar les dades relatives als cabals d’aigua de les fonts d’abastiment públiques i dels consums dels edificis públics.
Sobre el projecte d’intervenció al camí de Cavaloca creiem que és necessària però justament aquest tram és força planer i potser altres trams serien més urgents d’arreglar per fer-los més segurs al trànsit.
Pel que fa al pagament de l’actuació de mariachis de la festa jove de 2025 insistim que cal que totes les associacions del municipi siguin informades de com rebre aquest tipus d’ajudes econòmiques i que existeix algun tipus de formulari de sol·licitud al portal de l’Ajuntament perquè tota associació pugui accedir-hi.