Ahir es va celebrar un Ple ordinari a l’Ajuntament de Cabacés convocat per l’alcalde, amb l’assistència de tots els regidors, i amb l’ordre del dia següent:
Alcaldia
Aprovació de les actes dels plens anteriors.
- Ple extraordinari 18/06/2024
- Sessió plenària 8/07/2024
- Ple extraordinari a l’emparament del que disposa l’art. 46.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, LRBRL, 19/08/2024
- Dació de compte dels decrets de la Presidència del núm. 103 al núm. 132 de 2024
- Resolució ‘Aprovació del Conveni de concertació del Pla ImpulsDipta 2024-2027
Secretaria
6. Aprovar l’acta de preu just de la única finca afectada pel Projecte “Construcció d’un
nou pou amb caseta al polígon 10, parcel·la 123 de Cabacés”.
Precs i preguntes
En relació a l’ordre del dia, vaig votar a favor de l’aprovació de l’acta del Ple del 18/06/2024; a favor de l’aprovació de l’acta del Ple del 8/07/2024; i en contra de l’aprovació de l’acta del Ple extraordinari del 19/08/2024, perquè no recollia gran part de les preguntes i les respostes fetes, per part de l’oposició i l’alcalde respectivament. Així, el resultat va ser:
– Aprovació acta del 18/08/2024: 7 vots a favor.
– Aprovació acta del 8/07/2024: 7 vots a favor.
– Aprovació acta del 19/08/2024: 5 vota a favor, 2 vots en contra.
Aprovades les actes, es va donar compte dels decrets d’alcaldia. I tot seguit, es va exposar el punt sobre la resolució de l’aprovació del conveni de concertació del Pla ImpulsaDipta 2024-2027. Un cop feta l’exposició, es va procedir a la votació del conveni que va ser aprovat per 5 vots a favor (de govern) i 2 en contra (de l’oposició). En el meu cas, el vot en contra respon a no haver participat en cap aspecte – consulta, reunió de treball, etc. – al disseny d’aquest pla i per la detecció de dues accions incoherents que projecta el pla: la primera, l’electrificació del pou; la segona, la caldera de biomassa, intervenció que es contemplava dins de la inversió del FTN.
El punt de secretaria d’aprovació de l’acta de preu just de l’única finca afectada pel Projecte “Construcció d’un nou pou amb caseta al polígon 10, parcel·la 123 de Cabacés”, va ser votat i aprovat per unanimitat.
Tot seguit, el regidor a l’oposició per Junts per Cabassers, Carles Prats, va demanar d’introduir quatre mocions d’urgència.
1. Una moció d’agraïment al cos de bombers per la seva actuació en l’extinció de l’incendi forestal dels dies 12 al 16 de setembre, sobre la qual tots els regidors van votar a favor que s’introduís al Ple per via d’urgència. Un cop llegida la moció, l’alcalde va proposar d’introduir una modificació al text que recollís un esment en favor de l’agraïment als veïns del poble que van facilitar als bombers accés a punts d’aigua i material per treballar en favor de l’extinció. Es va discutir breument si es transaccionava la moció o si es feia un nou text conjunt per aprovar al proper Ple o si s’aprovava el text present i, en cas de presentar-ne un de nou des del govern pel següent Ple, també seria votat a favor. Finalment no hi va haver acord, i es va procedir a votar la moció presentada, que no es va aprovar, per 5 vots en contra (del govern) i 2 vots a favor (de l’oposició).
2. La segona moció era sobre el compliment de la Llei de Transparència, accés a la informació pública i bon govern, es va procedir a votar la urgència per si s’introduïa al Ple i va ser rebutjada per 5 vots en contra (del govern) i 2 vots a favor (de l’oposició).
3. La tercera moció era sobre l’establiment de la Comissió del Nomenclàtor, es va procedir a votar la urgència per si s’introduïa al Ple, i va ser rebutjada per 5 vots en contra (del govern) i 2 vots a favor (de l’oposició).
4. La quarta moció era relativa al compromís de l’ajuntament per respectar promoure i protegir la llengua catalana, es va procedir a votar la urgència per si s’introduïa al Ple, i, aquesta, va ser rebutjada per 5 vots en contra (del govern) i 2 vots a favor (de l’oposició).
Després de les mocions, es va donar pas al torn de precs i preguntes, el qual vaig aprofitar per a fer tres precs, que van ser els següents:
1. En clau de bon fer institucional: que el govern municipal tingui en compte els drets de participació i representació política dels membres a l’oposició així com els estàndards bàsics pel que fa a les qüestions de protocol institucional, per garantir un bon fer democràtic, de participació i de representació de tots els regidors, també els de l’oposició, i que d’ara en endavant s’inviti als actes institucionals puntualment als regidors. Davant del fet que no vam ser invitats als actes de la passada Diada Nacional de Catalunya.
2. Sobre el punt de càrrega de vehicles elèctrics: que el govern de l’Ajuntament de Cabacés faci un full d’instruccions sobre com accedir i fer ús d’aquest servei, amb informació bàsica com: on demanar la clau mestra, els horaris de càrrega, cost o gratuïtat de la càrrega, ubicació del punt de càrrega, tipus de punt elèctric, etcètera. Que un cop fet el document d’instruccions, aquest es publiqui i es publiciti per a la informació dels veïns i els visitants del poble que en puguin i vulguin fer ús.
3. Sobre les analítiques de l’aigua de la font i bassa de Mas Roger: que tal i com es va fer a la reunió informativa del 4 de setembre mostrant l’analítica feta a l’aigua del pou, que l’ajuntament mostri i publiqui al seu web totes les analítiques fetes sobre l’aigua de la bassa de Mas Roger per a la seva consulta ciutadana.
Pel que fa a les preguntes en vaig formular 4 que són les següents:
1. Per conèixer el detall del Pla ImpulsDipta en l’apartat de cultura:
En quines accions, activitats, esdeveniments es desglossa la partida de vora 7000€ dedicada a la cultura dels anys 2024 i 2025?
L’ImpulsDipta – en l’àrea de cultura – substitueix l’antic e-Catàleg o aquest programa de subvenció d’espectacles artístics es manté i conviuen les dues línies de finançament?
A partir de la dotació anual d’uns 7.000€ a l’àrea de cultura fins l’any 2027, l’Ajuntament pot finançar activitats de les associacions i entitats culturals del poble? Si és així, com? Com sol·licitar-ho?
2. Per conèixer el detall de la inversió de 110.000 € dels Fons de Transició Nuclear a VITEC en el seu projecte a Mas Roger:
En quines accions concretes i específiques s’invertirà aquesta quantitat? Existeix algun tipus de projecte, pla director o pla de treball que planifiqui l’activitat a realitzar amb aquest import? Si existeix aquest projecte o document, l’Ajuntament el té a les seves oficines? Es pot consultar?
3. Sobre la ubicació del pou i la seva connexió a la xarxa elèctrica: la ubicació del pou, s’ha dit reiteradament, ha respost a dos condicionants. En primer lloc, a la localització d’aigua en aquell punt, per part de l’empresa Waterfinders, i, en segon lloc, per la proximitat a la línia elèctrica per a fer funcionar la bomba del pou. Cal entendre, doncs, que la connexió elèctrica per fer funcionar la bomba del pou actual, a l’escenari de la pista, és una connexió provisional, per tant, quan es realitzarà la connexió definitiva a la torre o punt d’electricitat del Camí Nou? Caldrà fer un nou projecte? Quin cost tindrà? Ja s’ha contactat amb l’empresa distribuïdora perquè s’instal·li un transformador?
4. Sobre el foc forestal declarat el dia 12 de setembre i ja extingit, l’Ajuntament valora prendre algun tipus d’acció legal per esclarir si el manteniment de la línia elèctrica s’havia estat fent correctament els últims anys? L’Ajuntament valora incentivar algun tipus de queixa conjunta entre els veïns del municipi i de la comarca per ta de reclamar una millora en la xarxa elèctrica de la zona?
Els precs van ser recollits – en principi – pel govern de l’ajuntament i les preguntes es van deixar per ser respostes per escrit en el termini de celebració del proper Ple.
El regidor a l’oposició de Junts per Cabassers també va fer diversos precs i preguntes, que es poden trobar publicades a cabassers.net.